Historien om Holbæk Håndboldklub

Holbæk Håndboldklub (HH) er stiftet den 23. september 1940, med det formål, som det fremgår af vedtægterne: "at lede udøvelsen og fremme interessen for håndbold, samt at oparbejde et godt kammeratskab" Ganske kort efter blev HH indmeldt i Sjællands Håndbold Forbund, under Dansk Håndbold Forbund.

Spilledragten blev iflg. protokollen fastlagt til: "hvid trøje og hvide benklæder, for saavel mandlige som kvindelige spillere" og blev nogle år senere ændret til hvide benklæder og røde trøjer med hvide ærmer. I dag er spilledragten røde trøjer og hvide bukser.

De første 28 år frem til 1968 holdt HH til i den gamle Badmintonhal, men d. 18 maj 1968 blev Stadionhallen på Borgmestergårdsvej indviet, og blev samtidig HH´s nye tilholds- og spillested.

Allerede i midten af 1950'erne kunne HH mønstre hele 15 ungdomshold, hvoraf de 11 hold var tilmeldt SHF's turnering og arbejdet med ungdommen har i mange år dannet grundlag for en god seniorafdeling, som i midten af 1980'erne førte klubbens herrehold helt frem til 1. division, der var den højeste række på daværende tidspunkt.

Klubbens damehold har også været med i toppen af dansk håndbold af flere omgange. Indsatsen kulminerede i slutningen af 1990'erne, da holdet mødte Ikast/Bording i pokalsemifinalen - men damerne har også promoveret HH glimrende i disciplinen strandhåndbold, hvor der er blevet hentet flere medaljer.

Holbæk Håndboldklub har også prøvet kræfter med driften af en professionel håndboldklub, da Holbæk Elite Sport blev stiftet i 2006. Det skulle dog vise sig at ende som en eklatant katastrofe, som i de efterfølgende år gav alvorlige dønninger på den økonomiske front. De senere år har klubben slikket sårene og fået rettet HH-skuden op, så der igen er overensstemmelse mellem indtægter og udgifter.

Foto: Peter Andersen

Nedenstående link viser et indslag fra DR TV om Holbæks debut i 1. division i 1985 mod Ribe.